Segelsumpen Jehu

Efter att ha rekonstruerat och byggt skötbåtar och storbåtar började föreningens medlemmar leta efter ännu äldre båttyper. Valet föll på segelsumpen som varit försvunnen i många decennier, men som ännu gick att rekonstruera tack vare vrakdelar och gamla ritningar.

1992 hölls ett sumpseminarium i Mariehamn där inbjudna föreläsare från hela norden berättade om sin forskning på området, och 1996 kunde segelsumpen Jehu, en replik av en 1700-talssump, ritad av af Chapman, och byggd av Hasse Holmström, sjösättas och seglas för första gången.

I aktern är skrovet genomborrat av över 200 hål, och där förvaras den levande fisken, oftast abborre och gädda. Snabbhet var en fördel vid fisktransporterna, och det gjorde att segelsumparna blev attraktiva för passagerartrafik. Därför blev de också bekvämt inredda. Jehu har en kajuta med 8 kojplatser, koppartak och en öppen eldstad.

Jehu har seglats med fisk i fiskhållet både till Stockholm, Åbo och Helsingfors. De längsta resorna har gått till Holmön utanför Umeå 2000, till Hanö utanför Skånes kust 2008, till Monäs i Österbotten 2010, till Slite på Gotland 2016 och genom Göta kanal till först Bassholmen i Bohuslän och därefter till Roskilde i Danmark 2021 och hem förbi Skånes sydkust sommaren 2022.

Bokningar av medlemseglingar eller privata bokningar görs till Casper Wrede, på mail eller telefon +358457-3425043.