Klinkbåten på UNESCOs lista

På tisdagen den 14 december 2021 blev den nordiska traditionen att bygga och segla klinkbåtar inskrivet på UNESCOs representativa lista över mänsklighetens immateriella kulturarv. Det betyder att det internationella samfundet i klartext säger att detta kulturarv måste bevaras för framtiden. Det betyder också att klinkbåtarna lyfts in i ett större sammanhang. Det har varit ett gemensamt nordiskt projekt att få upp klinkbåten på listan och vi har samarbetat om det sedan 2014. 2017 hölls t ex ett seminarium på Åland med ett 50-tal deltagare.
Julmarknad i Sjökvarteret
Helgen 11-12 december var det Julmarknad i Sjökvarteret och föreningen deltog med försäljning av diverse möjliga julklappar och julgott, samt bjöd på filmförevisning, glögg, pepparkakor och dans kring granen. Marknaden var välbesökt trots ruggigt väder och många besökare kom in i Jehuset och värmde sig och bekantade sig med vår verksamhet. En stort antal medlemmar medverkade med produkter och sin tid.
Höstmöte 27 november
Ett drygt 20-tal medlemmar deltog i höstmötet i Jehuset,där vi diskuterade nästa års verksamhetsplan t ex Upprustningen av bryggan på Vedudden, byte av tak på stugorna på Vedudden, resa till Roskilde för vårrustning av Jehu, hemresa med Jehu från Danmark,uthyrning av Jehu till filminspelning och Vinden drar på Åland 2023. Många kloka beslut fattades!
Jehu i västerled

Fredagen den 18 juni avgick Jehu på kvällen från Sjökvarteret mot Göta kanal och Bassholmen på svenska västkusten där Vinden drar började 4 juli. Efter Vinden drar, den 11 juli, seglade Jehu söderut längs med Hallandskusten mot Roskilde i Danmark, dit hon anlände den 16 juli, och sedan dess har Jehu seglat med dansk besättning i Roskildefjorden. Under 2022 firas att den nordiska klinkbyggartekniken kommit upp på UNESCOs lista över immateriella kulturarv, och då deltar Jehu som representant för Åland. Under sommaren 2022 ordnas Vinden drar i Danmark, där Jehu deltar innan vi seglar hem båten till Åland som en medlemssegling.

Här ligger Jehu på gräset utanför Vikingaskibsmuseet i Roskilde. Domkyrkans torn syns uppe till höger, och som närmsta grannar har Jehu knarren Ottar och lite längre bort Havhingsten af Glendalough som redan fått tak på sig.

Sjödagarna och Sail Åland
Föreningens medlemmar jobbade hårt med servering i Jehuset och vaktande under Sjödagarna och Sail Åland, 17-20 juli och 22-24 juli. Det gav ett välbehövligt tillskott i kassan, så nu planeras upprustning av brygga och hus på Vedudden, samt förnyelse av Jehusets golv.
Medlemsavgift
12 euro för de stora, 5 för de små, dvs de under 25 år som fortfarande studerar. Till konto Iban: FI0866010002302693, Bic: AABAFI22, refnr 17019, men om du betalar för fler än dig själv vill vi gärna veta vilka i meddelanderutan.
Är du ny medlem vill vi också ha födelseår, hemkommun, och - om du vill ha medlemsbrev - en epostadress.
Facebookgrupper
Föreningen har två facebookgrupper: föreningens egen, allmänna, öppen för alla intresserade och skötbåten Annas. På den senare kan man boka båten för segling eller ragga besättning. Men för att kunna gå med i den gruppen måste man ha betalt medlemsavgift.
Bli medlem
För att bli medlem i Ålands skötbåtsförening anmäler man namn, födelseår och hemkommun till skotbatsforening@gmail.com. Vill man kunna bli nådd av medlemsbrev eller mess anger man också mobilnummer och e-postadress. Sist men inte minst betalar man in medlemsavgiften, se ovan.