Pärlan leder fortfarande, men Adele Mathilde jagar i kapp. Foto: Kickan Franzén.

Adele Mathilde VM-vinnare
Sex skötbåtar deltog i helgens VM i hindersegling på Vedudden. Adele Mathilde vann efter hård kamp med fjolårets vinnare Pärlan. Två båtar fick bryta efter haverier i den byiga och bitvis ganska hårda vinden. Och trots att det även kom ösregn under själva kappseglingen sken solen vackert under den efterföljande grillfesten.
Golvtalka och jobbarfest
Lördagen den 25 september håller vi golvtalka i Jehuset. Några av golvsegmenten behöver förnyas och förstärkas, och efter att det jobbet är gjort bjuder föreningen alla trogna talkoarbetare, både från Sjödagarna och från andra talkor under året, på fest med mat, dryck och dans.

Jehu i fint sällskap utanför Holbæck. Foto Carsten Hvid.

Jehu i västerled
Fredagen den 18 juni avgick Jehu på kvällen från Sjökvarteret mot Göta kanal och Bassholmen på svenska västkusten där Vinden drar började 4 juli. Efter Vinden drar, den 11 juli, seglade Jehu söderut längs med Hallandskusten mot Roskilde i Danmark, dit hon anlände den 16 juli, och sedan dess har Jehu seglat med dansk besättning i Roskildefjorden. Under 2022 kommer den gemensamma nordiska ansökan om att få den nordiska klinkbyggartekniken upp på UNESCOs lista över immateriella kulturarv uppmärksammas i Danmark, och då ska Jehu delta som representant för Åland. Under sommaren 2022 ordnas Vinden drar i Danmark, där Jehu deltar innan vi seglar hem båten till Åland som en medlemssegling.

Sjödagarna och Sail Åland
Föreningens medlemmar jobbade hårt med servering i Jehuset och vaktande under Sjödagarna och Sail Åland, 17-20 juli och 22-24 juli. Det gav ett välbehövligt tillskott i kassan, så nu planeras upprustning av brygga och hus på Vedudden, samt förnyelse av Jehusets golv.
Medlemsavgift
12 euro för de stora, 5 för de små, dvs de under 25 år som fortfarande studerar. Till konto Iban: FI0866010002302693, Bic: AABAFI22, refnr 17019, men om du betalar för fler än dig själv vill vi gärna veta vilka i meddelanderutan.
Är du ny medlem vill vi också ha födelseår, hemkommun, och - om du vill ha medlemsbrev - en epostadress.
Facebookgrupper
Föreningen har två facebookgrupper: föreningens egen, allmänna, öppen för alla intresserade och skötbåten Annas. På den senare kan man boka båten för segling eller ragga besättning. Men för att kunna gå med i den gruppen måste man ha betalt medlemsavgift.
Bli medlem
För att bli medlem i Ålands skötbåtsförening anmäler man namn, födelseår och hemkommun till skotbatsforening@gmail.com. Vill man kunna bli nådd av medlemsbrev eller mess anger man också mobilnummer och e-postadress. Sist men inte minst betalar man in medlemsavgiften, se ovan.