Höstmöte 27 november kl 19.00
Vi håller höstmöte i Jehuset, nedre våningen, denna höst när inte Jehu tar upp platsen där. Vi har infraröd värme, så vi behöver inte frysa trots att huset är oisolerat, men allt för lätt klädsel kanske ändå inte är att rekommendera. Föreningen bjuder på lätt förtäring och en mängd viktiga frågor att diskutera inom ramen för nästa års verksamhetsplan: * Upprustningen av bryggan på Vedudden * Byte av tak på stugorna på Vedudden * Resa till Roskilde för vårrustning av Jehu * Hemresa med Jehu från Danmark * Uthyrning av Jehu till filminspelning * Vinden drar på Åland 2023 Dessutom har vi ett antal frågor att ta ställning till som är aktuella redan detta år: * Firande av att UNESCO (hoppas vi) tar upp den nordiska klinkbåten på sin lista över mänsklighetens immateriella kulturarv den 15-16 december. * Förbundet Ålands Sjödagar är på väg att läggas ned i höst - därför behöver vi diskutera hur vi ska finansiera vår verksamhet framöver utan den inkomst Sjödagarna har inneburit. * Julmarknaden i Sjökvarteret är helgen 11-12 december. I år har vi ingen båt i Jehuset att visa upp, men vi satsar på att bjuda på glögg som vanligt och kanske har vi något att sälja också. Kom gärna med idéer om hur vi kan göra oss synliga och sprida kunskap om vår verksamhet vid detta tillfälle. Väl mött!!

Här ligger Jehu på gräset utanför Vikingaskibsmuseet i Roskilde. Domkyrkans torn syns uppe till höger, och som närmsta grannar har Jehu koggen Ottar och lite längre bort Havhingsten af Glendalough som redan fått tak på sig.

Jehu i västerled
Fredagen den 18 juni avgick Jehu på kvällen från Sjökvarteret mot Göta kanal och Bassholmen på svenska västkusten där Vinden drar började 4 juli. Efter Vinden drar, den 11 juli, seglade Jehu söderut längs med Hallandskusten mot Roskilde i Danmark, dit hon anlände den 16 juli, och sedan dess har Jehu seglat med dansk besättning i Roskildefjorden. Under 2022 kommer den gemensamma nordiska ansökan om att få den nordiska klinkbyggartekniken upp på UNESCOs lista över immateriella kulturarv uppmärksammas i Danmark, och då ska Jehu delta som representant för Åland. Under sommaren 2022 ordnas Vinden drar i Danmark, där Jehu deltar innan vi seglar hem båten till Åland som en medlemssegling.

Sjödagarna och Sail Åland
Föreningens medlemmar jobbade hårt med servering i Jehuset och vaktande under Sjödagarna och Sail Åland, 17-20 juli och 22-24 juli. Det gav ett välbehövligt tillskott i kassan, så nu planeras upprustning av brygga och hus på Vedudden, samt förnyelse av Jehusets golv.
Medlemsavgift
12 euro för de stora, 5 för de små, dvs de under 25 år som fortfarande studerar. Till konto Iban: FI0866010002302693, Bic: AABAFI22, refnr 17019, men om du betalar för fler än dig själv vill vi gärna veta vilka i meddelanderutan.
Är du ny medlem vill vi också ha födelseår, hemkommun, och - om du vill ha medlemsbrev - en epostadress.
Facebookgrupper
Föreningen har två facebookgrupper: föreningens egen, allmänna, öppen för alla intresserade och skötbåten Annas. På den senare kan man boka båten för segling eller ragga besättning. Men för att kunna gå med i den gruppen måste man ha betalt medlemsavgift.
Bli medlem
För att bli medlem i Ålands skötbåtsförening anmäler man namn, födelseår och hemkommun till skotbatsforening@gmail.com. Vill man kunna bli nådd av medlemsbrev eller mess anger man också mobilnummer och e-postadress. Sist men inte minst betalar man in medlemsavgiften, se ovan.